måndag, april 5

dagar av sol, vackra hus och påsk i leipzig


välkomnade till leipzig och uppackade på hotellet begav sig per och jag tillsammans med pers bror och hans flickvän till närmaste uteservering!

just denna dag valde vädret att ge oss 17 grader och sol. jag njöt medan de andra tog en tupplur
i en liten park intill universitetet hängde ett gäng fåglar i träden
vårväder
det som utmärker leipzig mest av allt är att vartenda hus är gammalt och fint, bevarat som obevarat. alla bor i vackra lägenheter, det finns knappt fula lägenhetshus här. och en sisådär 40% av alla står tomma...
på onsdagen gick hela glada familjen till konstmuseumet. det här är söta lille wille
vy från ett luftslott med visselpipor i taket
konst
södra förorten. vi är vana vid fula höghus i förorterna. inte här!
en husvägg längs karl-liebknecht strasse
vi spanade inte hippiekvarteren och affären mrs. hippie



en tjusig bild på min tjusiga per
förfärligt vackert
vi promenerade runt många delar av stan, den här vägen ledde hem till pers storasyster som bor i leipzig
utsikten från vårt hotellrum var över nicolai kirche
flera fina väggmålningar
sista dagen och vi fikade vid thomas kirche
"Happy birthday to you
Marmelade im Schuh
Aprikose in der Hose
Und eine Bratwurst dazu"

5 kommentarer:

lisa sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
anna sa...

jag är väldigt sugen på att åka till barcelona jag med! kan nog närsomhelst men inte 3-4 juni
puss!

susanna sa...

annie vilka fina bilder! och jag vill också åka till barcelona! pussis

AliceBlue sa...

underbara bilder!

lisa sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.